free web tracker

শেয়ার করুন:

ঢাকা টাইমস্‌ ডেস্ক ॥ ‘৩ মাস আগেই তা খেলাপি হিসেবে গণ্য হবে’, এই নতুন নীতিমালা বাস্তবায়ন হলে অর্থনীতিতে নেতিবাচক প্রভাব পড়বে বলে আশংকা করা হচ্ছে। এতে করে ব্যাংক ও গ্রাহক উভয়ই ক্ষতিগ্রস্ত হবে বলে অর্থনীতিবিদরা ধারনা করছেন।

অর্থনীতিবিদদের উদ্বৃতি দিয়ে সমপ্রতি একটি দৈনিক বলেছে, এ নীতিমালা বাস্তবায়ন করতে গেলে দেশের ব্যাংক খাত ছাড়াও সামষ্টিক অর্থনীতিতে নেতিবাচক প্রভাব পড়বে। ব্যাংকগুলোতে তারল্য সংকট ভয়াবহ রূপ নেবে। ব্যবসায়ীরা টাকার সংকটে পড়বেন। এতে ব্যাংক ও গ্রাহক উভয়ই ক্ষতিগ্রস্ত হবে। এতে খেলাপি ঋণের পরিমাণ ও হার আরও বৃদ্ধি পাবে। হাজার হাজার সফল ব্যবসায়ীর গায়ে ঋণ খেলাপির কালিমা পড়বে। হঠাৎ করে কেন্দ্রীয় ব্যাংক উল্লেখিত নীতিমালা ব্যাংকগুলোর ওপর চাপিয়ে দেয়ার ফলে ব্যাংকগুলোর পাশাপাশি ব্যবসায়ী মহলে ক্ষোভের সৃষ্টি হয়েছে। কারণ এ নীতিমালা বাস্তবায়ন হলে দেশের অধিকাংশ ব্যবসায়ীকে ঋণ খেলাপির খেতাব পড়ানো হবে। এছাড়া ব্যাংক খাতে তারল্য সংকট আরও ভয়াবহ রূপ নেবে। বাণিজ্যিক ব্যাংকগুলোর প্রধান নির্বাহীরা মনে করেন, বর্তমানে ব্যাংক খাতে ভয়াবহভাবে তারল্য সংকট বিরাজ করছে। ব্যাংক খাতের বর্তমান পরিস্থিতিতে এ নীতিমালা বাস্তবায়ন করা হলে খেলাপি ঋণের পরিমাণ বেড়ে যাবে। ফলে প্রভিশন সংরক্ষণ করতে হবে বেশি হারে। এতে ব্যাংকের ঋণযোগ্য তহবিলের পরিমাণ অনেক কমে আসবে, যা তারল্যের ওপর চাপ আরও বাড়াবে। এদিকে কেন্দ্রীয় ব্যাংকের উল্লেখিত নীতিমালা প্রত্যাহারের দাবি জানিয়েছে শীর্ষ ব্যবসায়ীদের সংগঠন এফবিসিসিআই। সংগঠনটির পক্ষ থেকে বলা হয়েছে বিআরপিডি সার্কুলার নম্বর-৭ ও ৮-এর মাধ্যমে বিশেষ নিয়ন্ত্রণ আরোপ করে ঋণ শ্রেণীবিন্যাস, ঋণ পুনঃসূচিকরণ এবং ডাউন পেমেন্ট সংক্রান্ত যে নতুন নিয়ম প্রবর্তন করা হয়েছে তাতে দেশের রফতানিসহ যে কোন ব্যবসা-বাণিজ্য সচল রাখা সম্ভব হবে না বলে এফবিসিসিআই মনে করে। আজ বুধবার এফবিসিসিআই লিখিতভাবে বাংলাদেশ ব্যাংককে এ নীতিমালা প্রত্যাহারের দাবি জানাবে।

বিআইডিএসের গবেষণা পরিচালক ড. জায়েদ বখত-এর উদ্বৃতি দিয়ে রিপোর্টে আরও বলা হয়, এ নীতিমালার বাস্তবায়ন করতে গেলে ব্যাংক খাত ও ব্যবসায়ীদের মধ্যে বিশৃংখলা দেখা দিতে পারে। তিনি উল্লেখ করেন, বাংলাদেশ এটা করেছে মূলত আইএমএফের শর্ত অনুযায়ী। এটা নিয়ন্ত্রণমূলক মুদ্রানীতির বহিঃপ্রকাশ। তিনি বলেন, এর ফলে সামষ্টিক অর্থনীতিতে নেতিবাচক প্রভাব পড়বে। ব্যাংকগুলোতে তারল্য সংকট সৃষ্টি হওয়ার আশংকা থাকবে। ব্যবসায়ীরা টাকার সংকটে পড়বে। ব্যবসা পরিচালন ব্যয় বেড়ে যাবে। ফলে শ্রমিকদের বেতন-ভাতা বন্ধ হওয়ার আশংকা থাকবে। এতে শিল্পাঞ্চলে মালিক-শ্রমিকের মধ্যে উত্তেজনা দেখা দিতে পারে। যার ফলে বিনিয়োগ আরও কমে যেতে পারে। সার্বিকভাবে বাংলাদেশ ব্যাংকের ওই নীতিমালা অর্থনৈতিক প্রবৃদ্ধির জন্য সহায়ক হবে না।

এফবিসিসিআই সভাপতি একে আজাদ বলেন, ইউরো জোনসহ ওইসিডিভুক্ত দেশগুলো ভয়াবহ ঋণসংকটের কারণে চরম অর্থনৈতিক মন্দায় আক্রান্ত হওয়ায় এসব দেশে বাংলাদেশের রফতানির পরিমাণ ক্রমাগতভাবে হ্রাস পাচ্ছে। ফলে রফতানিমুখী শিল্পখাতগুলো সংকটাপন্ন হয়ে পড়ছে। অন্যদিকে তীব্র জ্বালানি সংকট, কঠোর মুদ্রা সংকোচন নীতি, ব্যাংক ব্যবস্থা থেকে সরকারের অতিমাত্রায় ঋণ গ্রহণজনিত তারল্য সংকট এবং ব্যাংকসুদের উচ্চহার দেশের সমগ্র বিনিয়োগ ব্যবস্থাকে সংকটে নিপতিত করেছে। সংকুচিত মূদ্রানীতির কারণে একদিকে যেমন নতুন শিল্পায়ন বা বিনিয়োগ হচ্ছে না, অন্যদিকে জ্বালানির অপর্যাপ্ততার কারণে বিদ্যমান সক্ষমতা অনুযায়ী উৎপাদনশীল খাত সচল রাখা সম্ভব হচ্ছে না। এতে কর্মসংস্থান বিপর্যস্ত হয়ে পড়ছে এবং বেকারত্ব বৃদ্ধি পাচ্ছে। এ অবস্থায় বিদ্যমান মুদ্রা সংকোচন নীতির সঙ্গে সঙ্গে নতুনভাবে বিশেষ নিয়ন্ত্রণ আরোপ করে বাংলাদেশ ব্যাংক ঘোষিত ঋণ শ্রেণীকরণ, পুনঃসূচিকরণ ও ডাউন পেমেন্ট সংক্রান্ত সার্কুলারের কারণে রফতানিমুখী শিল্পসহ সব শিল্প ও ব্যবসা-বাণিজ্য স্থবির হয়ে পড়বে এবং দেশের অর্থনীতিতে বিরূপ প্রভাব পড়বে। একে আজাদ আরও বলেন, এমতাবস্থায় বর্তমান আন্তর্জাতিক ও দেশের অর্থনৈতিক পরিস্থিতির প্রেক্ষিতে বাংলাদেশ ব্যাংকের বিআরপিডি সার্কুলার নম্বর-৭ ও ৮ প্রত্যাহার করে সংশ্লিষ্ট আগের সার্কুলার বহাল রাখতে হবে। এ বিষয়ে একটি বেসরকারি ব্যাংকের ব্যবস্থাপনা পরিচালক যুগান্তরকে বলেন, এতদিন যে নিয়ম চলে আসছে হঠাৎ করে তা পরিবর্তন করা হলে তাতে ব্যাংক ও গ্রাহক উভয়ই ক্ষতিগ্রস্ত হবে। এতে শ্রেণীকৃত ঋণের পরিমাণ ও হার অনেক বাড়বে। তারা বলেন, অনেক ব্যবসায়ী যথাসময়ে ঋণ পরিশোধের মানসিকতা থাকলেও নানা কারণে ছয় মাস সময় নেন। অনেক ক্ষেত্রে ভালো উদ্যোক্তা হলেও ব্যবসায় সমস্যার কারণে বারবার ঋণ পুনঃতফসিল করেন। নতুন নীতিমালায় পুনঃতফসিলের ক্ষেত্রে নিয়ম আরও কঠোর করা হয়েছে। হঠাৎ করে এ নিয়ম মানতে গেলে ব্যাংকের খেলাপি ঋণ আদায়ে সমস্যা হবে।

এফবিসিসিআই’র উপদেষ্টা মনজুর আহমেদ বলেন, এ নীতিমালার ফলে ঋণ খেলাপি হবেন না, এমন ব্যবসায়ী পাওয়া দুরূহ হবে। তিনি উল্লেখ করেন, এমনিতেই ব্যবসা-বাণিজ্য ঝুঁকিপূর্ণ হয়ে উঠেছে। বিদ্যুৎ ও গ্যাসের সংকটের কারণে উৎপাদন খরচ বেড়ে গেছে। কর্মকর্তা-কর্মচারীদের বেতন দিতে হিমসিম খাচ্ছে অনেকে। ব্যাংকের টাকা ফেরত দেয়ার সক্ষমতা হারাচ্ছেন কেউ কেউ। বর্তমান অবস্থায় ঋণের টাকা ফেরত দেয়ার জন্য সময় বাড়ানো উচিত ছিল। কিন্তু করা হয়েছে তার উল্টো। এ নীতিমালার ফলে মড়ার উপর খাঁড়ার ঘা সৃষ্টি হবে। এতে অনেক শিল্পপ্রতিষ্ঠান বন্ধ হয়ে যাবে। ফলে বিনিয়োগ কমে যাবে। কর্মসংস্থান কমে যাবে।

এক্সপোর্টার্স অ্যাসোসিয়েশন অব বাংলাদেশের সভাপতি আবদুস সালাম মুশের্দী বলেন, এ নীতিমালার বাস্তবায়ন হলে দেশের লাখ লাখ সফল ব্যবসায়ীর গায়ে ঋণ খেলাপির দাগ পড়বে। আন্তর্জাতিক অর্থনৈতিক মন্দার এ সময়ে কেন্দ্রীয় ব্যাংকের ওই সিদ্ধান্ত আত্মঘাতী সিদ্ধান্ত। এতে সাবির্ক অর্থনীতিতে অস্থিরতা দেখা দেবে। তিনি বলেন, বর্তমান অবস্থায় সময় বাড়ানো দরকার ছিল। কিন্তু সময় কমানো হয়েছে। এতে ব্যবসা-বাণিজ্যের ক্ষতি হবে। বিনিয়োগ কমে যাবে। কর্মসংস্থান কমে যাবে। ফলে জিডিপি গ্রোথ কমে যাবে। তিনি বলেন, বাংলাদেশ ব্যাংকের ওই সিদ্ধান্ত বাতিলের জন্য অর্থ মন্ত্রণালয়, বাণিজ্য মন্ত্রণালয়, বাংলাদেশ ব্যাংকসহ সরকারের বিভিন্ন বিভাগে চিঠি দেয়া হবে। এদিকে খেলাপি ঋণ বা শ্রেণীকৃত ঋণ, পুনঃতফসিলীকরণ ও প্রভেশনিং নীতিমালা এখনই বাস্তবায়ন করতে নারাজ ব্যাংকের প্রধান নির্বাহীদের সংগঠন অ্যাসোসিয়েশন অব ব্যাংকার্স বাংলাদেশ (এবিবি)। এ নীতি বাস্তবায়নে আরও সময় চেয়ে শিগগিরই বাংলাদেশ ব্যাংকের গভর্নরের সঙ্গে দেখা করবেন ও চিঠি দেবেন সংগঠনের নেতারা।

উল্লেখ্য, আগে ঋণের মেয়াদ শেষ হওয়ার সময় পার হলে ঋণ শ্রেণীকরণ বা খেলাপি ঋণ হিসেবে গণ্য করা হতো নতুন নীতিমালা অনুযায়ী আগের চেয়ে ৩ মাস আগেই তা খেলাপি হিসেবে গণ্য হবে। ফলে খেলাপি ঋণের ক্ষেত্রে নিম্নমান (সাব-স্ট্যান্ডার্ড), সন্দেহজনক (ডাউটফুল), মন্দ বা ক্ষতি (ব্যাড) ঋণের শ্রেণীমান নির্ধারণে মেয়াদোত্তীর্ণের সময়সীমা আগের চেয়ে ৩ মাস করে কমিয়ে আনা হয়। নতুন নীতিমালা অনুযায়ী ঋণের মেয়াদোত্তীর্ণের সময়সীমা ৩ থেকে ৬ মাসের মধ্যে হল নিম্নমান, ৬ থেকে ৯ মাসের মধ্যে সন্দেহজনক ও ৯ মাসের বেশি হলে মন্দ বা ক্ষতি মানে শ্রেণীকৃত হবে বলে জানানো হয়। নতুন এ নীতি ১ জুলাই থেকে বাস্তবায়ন করার কথা।

এ ব্যাপারে ডাচ-বাংলা ব্যাংকের এক কর্মকর্তার সঙ্গে মোবাইলে আলাপ হলে তিনি জানান, এ বিষয়ে বাংলাদেশ ব্যাংক এখনও জানায়নি। তাই ১ জুলাই থেকে কার্যকর করার বিষয়টি এখনও নিশ্চিত নয়।

এদিকে বাংলাদেশ ব্যাংকের ডেপুটি গভর্নর এসকে সুর চৌধুরী এ বিষয়ে তাদের যুক্তি তুলে ধরে বলেন, ব্যাংকিং খাতের স্বচ্ছতা ও শৃংখলা আনতে এ নীতি করা হয়েছে। এটা অনেক বাস্তবভিত্তিক। আন্তর্জাতিক মানে উন্নীত হতে নতুন এই নীতিমালা। সারা বিশ্বে এই নীতি অনুযায়ী ঋণ শ্রেণীকরণ করা হয়।


সতর্কবার্তা:

বিনা অনুমতিতে দি ঢাকা টাইমস্‌ - এর কন্টেন্ট ব্যবহার আইনগত অপরাধ, যে কোন ধরনের কপি-পেস্ট কঠোরভাবে নিষিদ্ধ, এবং কপিরাইট আইনে বিচার যোগ্য!

June 30, 2012 তারিখে প্রকাশিত

আপনার মতামত জানান -

Loading Facebook Comments ...


59 জন মন্তব্য করেছেন

  • fancy dress outfits

    Hello there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read. Many thanks for sharing!

  • Industrial Concrete Flooring Solutions

    I’ve been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts in this sort of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site. Studying this information So i’m satisfied to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I so much indubitably will make sure to do not overlook this website and provides it a glance on a relentless basis.

  • hemp program

    I’m not sure exactly why but this site is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  • seo in Canterbury

    This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  • hiphop and r&b artist

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively helpful and it has aided me out loads. I hope to contribute & aid other users like its aided me. Good job.

  • Nike

    hello there and thanks to your info – I have certainly picked up anything new from proper here. I did however experience several technical issues the use of this site, since I experienced to reload the site many times previous to I may get it to load properly. I have been puzzling over in case your web host is OK? Not that I’m complaining, but slow loading circumstances instances will sometimes have an effect on your placement in google and could harm your quality ranking if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Well I’m adding this RSS to my email and can look out for a lot extra of your respective interesting content. Ensure that you replace this once more very soon..

  • Fußballwetten gewinnen

    I simply wanted to say thanks once again. I do not know the things I would’ve accomplished without the type of advice provided by you regarding that problem. Previously it was an absolute frustrating setting for me, however , viewing your specialised manner you treated it took me to jump over gladness. Now i’m happy for your advice and in addition expect you comprehend what an amazing job you are always doing educating many others through a site. Probably you have never encountered all of us.

  • Game Cheats

    Thank you for any other magnificent post. Where else may just anybody get that type of information in such an ideal means of writing? I have a presentation subsequent week, and I’m on the search for such info.

  • ask a vet online now

    A lot of thanks for all your valuable effort on this web site. Ellie delights in going through investigations and it is simple to grasp why. I know all regarding the dynamic manner you convey valuable tips by means of the blog and even strongly encourage participation from people on that area of interest so our girl is without question becoming educated a lot of things. Enjoy the rest of the new year. You are doing a pretty cool job.

  • cari duit internet

    Cool blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme. Thanks a lot

  • cam girls

    Hi, i feel that i saw you visited my weblog thus i came to “go back the favor”.I’m attempting to to find things to improve my web site!I assume its good enough to make use of a few of your ideas!!

  • louis vuitton official

    excellent post, very informative. I wonder why the other experts of this sector don’t notice this. You should continue your writing. I am sure, you have a great readers’ base already!

  • lose weight

    I cling on to listening to the news update talk about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you advise me please, where could i acquire some?

  • Cigarettes Shop

    I am only writing to let you understand what a magnificent experience our child obtained visiting the blog. She learned a lot of things, not to mention what it’s like to possess an incredible coaching character to get many people really easily have an understanding of several problematic things. You truly did more than readers’ desires. Many thanks for imparting the valuable, trustworthy, edifying and as well as cool guidance on this topic to Ethel.

  • los angeles dentist

    You can definitely see your expertise in the work you write. The arena hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always go after your heart.

  • manali hotels

    I appreciate, cause I found just what I was looking for. You’ve ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  • Studio 92

    I appreciate, cause I found just what I was looking for. You’ve ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  • home contents insurance

    Superb blog! Do you have any hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m totally confused .. Any suggestions? Appreciate it!

  • Glory Cleaning

    This web site is mostly a stroll-via for the entire information you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively uncover it.

  • Bdsm dating

    Thank you for another fantastic post. Where else could anyone get that kind of information in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I’m on the look for such information.

  • watch game of thrones episode 1

    Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

  • http://www.moneyloan.com.sg/

    Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading? I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

  • Verztec

    Hi! I’m at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

  • Lingo Translation

    I do accept as true with all the ideas you have presented to your post. They are really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too quick for starters. May just you please extend them a bit from next time? Thank you for the post.

  • mi hotels

    you’re actually a good webmaster. The website loading pace is incredible. It seems that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork. you’ve performed a fantastic activity on this subject!

  • Restaurant Düren

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative. I’m going to watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

  • Restaurant Eschweiler

    Throughout this awesome scheme of things you receive a B+ with regard to effort and hard work. Where exactly you lost me was first on the particulars. You know, they say, details make or break the argument.. And that could not be much more correct here. Having said that, allow me reveal to you precisely what did do the job. Your authoring is really powerful and that is probably why I am taking the effort to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Secondly, despite the fact that I can easily notice the leaps in reasoning you make, I am not convinced of how you seem to unite your points which produce your conclusion. For the moment I shall yield to your position however wish in the near future you actually link your facts better.

  • millionaire dating site

    Very efficiently written article. It will be supportive to everyone who usess it, including me. Keep up the good work – for sure i will check out more posts.

  • Jenny Triplett

    Hey there would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

  • Android operating system

    Excellent points altogether, you just received a new reader. What may you suggest in regards to your submit that you just made a few days ago? Any sure?

  • traffic building

    hi!,I love your writing very so much! percentage we be in contact extra approximately your article on AOL? I need a specialist on this area to resolve my problem. May be that’s you! Having a look forward to peer you.

  • Trekking shoes

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100% positive. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Kudos

  • forex bonus

    This is very fascinating, You are an excessively professional blogger. I have joined your rss feed and look ahead to looking for extra of your great post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  • destapes

    Howdy! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

  • removable

    Thanks , I have just been searching for info about this subject for ages and yours is the best I have discovered so far. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  • San Ramon CA Invisalign

    Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. But think of if you added some great pictures or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website could undeniably be one of the very best in its niche. Awesome blog!

  • web marketing

    Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think of if you added some great graphics or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website could undeniably be one of the greatest in its field. Terrific blog!

  • romantic getaway vacation

    Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you helped me.

  • Psychology

    you’re really a good webmaster. The website loading speed is amazing. It seems that you are doing any unique trick. Also, The contents are masterwork. you’ve done a fantastic job on this topic!

  • trading home study courses

    What i do not understood is in reality how you are not actually much more smartly-favored than you might be right now. You are so intelligent. You recognize thus considerably relating to this subject, made me in my opinion believe it from a lot of various angles. Its like women and men don’t seem to be fascinated unless it’s something to do with Girl gaga! Your individual stuffs excellent. At all times handle it up!

  • TVs

    An interesting dialogue is value comment. I feel that it is best to write extra on this subject, it won’t be a taboo topic however usually people are not sufficient to speak on such topics. To the next. Cheers

  • records divorce

    It’s perfect time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I’ve read this submit and if I could I want to suggest you few fascinating issues or suggestions. Perhaps you can write next articles relating to this article. I want to read more things about it!

  • video games strategy

    What i don’t realize is in reality how you are not really a lot more neatly-favored than you might be right now. You are so intelligent. You know therefore considerably when it comes to this matter, produced me for my part imagine it from so many various angles. Its like women and men aren’t interested until it is one thing to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs nice. All the time care for it up!

  • generate free mlm leads

    Normally I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very pressured me to try and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, very great post.

  • discount g15 irons

    Amazing! This blog looks just like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  • bigcat

    I truly wanted to write down a brief comment in order to thank you for these superb solutions you are showing on this website. My incredibly long internet lookup has finally been honored with good quality know-how to write about with my pals. I ‘d tell you that many of us site visitors actually are undoubtedly blessed to be in a magnificent place with many marvellous professionals with useful principles. I feel rather privileged to have discovered your webpages and look forward to really more brilliant times reading here. Thanks again for a lot of things.

  • solar panel installers

    I’m often to blogging and i really appreciate your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and maintain checking for brand spanking new information.

  • business

    Hi there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to fix this issue. If you have any recommendations, please share. With thanks!

  • internet marketing

    Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such magnificent info being shared freely out there.

  • Quentin Biles

    Wonderful tip, thanks a ton. I by no means genuinely thought about this until now. Why should YouTube get MY visitors?

  • jobs in baton rouge

    Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Cheers

  • landscaping denver

    Incredible! This blog looks just like my old one! It’s on a completely different subject but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!

  • comcast tallahassee

    Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this article to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

মন্তব্য লিখতে লগইন করুন

আপনি হয়তো নিচের লেখাগুলোও পছন্দ করবেন

চিংড়িতে অভিনব কায়দায় ভেজাল দিয়ে রাতারাতি কোটিপতি
কিভাবে অনলাইনে নারীরা আর্থিকভাবে স্বাবলম্বী হয়ে উঠতে পারেন?
ব্রেকিং নিউজ: সংসদে ২০১৪-১৫ অর্থবছরের ২ লাখ ৫০ হাজার ৫০৬ কোটি টাকার বাজেট পেশ
এবার বিশ্বকাপে ব্রাজিল দলের জার্সির গায়ে লিখা থাকবে বাংলাদেশের নাম
বাজেট অধিবেশন বসছে ৩ জুন: ৫ জুন অর্থমন্ত্রী ২০১৪-১৫ অর্থবছরের বাজেট সংসদে পেশ করবেন
চীনের তৈরি নকল ডিমের ফলে সারাবিশ্বের জনস্বাস্থ্য মারাত্মক ঝুঁকিতে রয়েছে!
মুদ্রাবাজারে ডলারের বিনিময়ে শক্তিশালী হচ্ছে টাকা
এএমএস মেশিনের মাধ্যমে মাত্র ১০ সেকেন্ডে সিনথেটিক ডায়মন্ড সনাক্ত করা যায়
বাংলাদেশ-ভারত অভিন্ন মুদ্রা চালু নিয়ে তুমুল বিতর্ক
আন্তর্জাতিক অর্থনীতি: একীভূত হলো বিশ্বখ্যাত লাফার্জ ও হোলসিম সিমেন্ট কোম্পানি
বাংলাদেশ যুদ্ধজাহাজ রপ্তানি করবে
অর্থনীতিতে পড়বে ব্যাপক প্রভাব: আবারও বাড়ছে বিদ্যুতের দাম
Close You have to login

Login With Facebook
Facility of Account