free web tracker

শেয়ার করুন:

ইকতেদার আহমেদ ॥ আমাদের পদ্মা নদীর উৎপত্তিস্থল হিমালয় পর্বতমালার গঙ্গোত্রী হিমবাহ। এটি গঙ্গোত্রী হিমবাহ থেকে উৎপন্ন হয়ে প্রথমত ভগীরথী নামে প্রবাহিত হয়ে অতঃপর অলকানন্দ নদীর সঙ্গে মিশে গঙ্গা নাম ধারণ করেছে। এ গঙ্গা বাংলাদেশের রাজশাহী জেলার মধ্য দিয়ে প্রবেশের পর পদ্মা নাম ধারণ করে চাঁদপুর অবধি প্রবাহিত হয়ে মেঘনা নাম ধারণ করে বঙ্গোপসাগরে পতিত হয়েছে।

নদী তার বুকে পানিকে ধারণ করে বহমান থাকে। নদীর বহতা নদীর পাশের ভূ-ভাগের জনপদকে সজীব করে তোলে। পৃথিবীর আবর্জনা ও বর্জ্য নদী দ্বারা বাহিত হয়ে সাগরে পতিত হয়। নদী তার বুকে পানি ধারণ করে এবং বহতার কারণে নদীর পক্ষে আবর্জনা সাগরে অপসারণ সম্ভব হয়। নদীতে ধারণকৃত পানির ধর্ম পানি জড়-অজড় ভেদে বহিঃঅঙ্গের সব ময়লা ধুয়ে-মুছে পূতপবিত্র করে তোলে। পানি ময়লা-আবর্জনা ধুয়েমুছে ফেললেও তা চিরস্থায়ীভাবে নিজের মধ্যে ধারণ করে রাখে না। পানি প্রাকৃতিক নিয়মে বাষ্পীয় ও কঠিন আকার ধারণের মাধ্যমে বিশুদ্ধ হয়ে পুনঃপরিচ্ছন্ন করার দায়িত্বে নিয়োজিত হয়। উজানে বাঁধ নির্মাণের মাধ্যমে নদীর পানি প্রত্যাহার করা হলে নদীর ভাটিতে পলি জমে নদী নাব্যতা হারায় এবং কালক্রমে মরা নদীতে পরিণত হয়। গঙ্গা নদীর ফারাক্কা নামক স্থানে ভারত বাঁধ দেয়ায় বাংলাদেশের অভ্যন্তরে পদ্মা নদীর পানির প্রবাহ মারাত্মকভাবে হ্রাস পেয়েছে এবং এককালে যে খরস্রোতা পদ্মার ওপর পাকশী রেল সেতু নির্মাণকালে বড় বড় পাথর ফেলে নদীর স্রোতকে নিয়ন্ত্রণ করতে বেগ পেতে হয়েছিল, সে পদ্মার পানির ক্ষীণ প্রবাহের কারণে এখন গ্রীষ্মকালে তার বুকের ওপর দিয়ে পাকশী রেল সেতুকে উপহাস করে ট্রাক চলতে দেখা যায়।

সনাতন ধর্মাবলম্বীদের মতে, গঙ্গার পানিতে পুণ্যস্নান করতে পারলে পাপ ধুয়ে-মুছে পূতপবিত্র হওয়া যায়। আবহমানকাল থেকে গঙ্গা মানুষের পাপ ও পঙ্কিলতাকে ধুয়ে-মুছে পবিত্র করলেও এর হ্রাস না ঘটে বরং বৃদ্ধি পেতে থাকলে গীতিকার, সঙ্গীতজ্ঞ এবং আসাম বিশ্ববিদ্যালয়ের সাবেক অধ্যাপক প্রয়াত ড. ভূপেন হাজারিকা আক্ষেপ করে গঙ্গাকে বইতে নিষেধ করেছিলেন। ভূপেন হাজারিকার সে আক্ষেপে কি গঙ্গা কর্ণপাত করেছিল? করেনি বলেই গঙ্গা নদী হিসেবে এখনও তার ধর্ম পালন করে যাচ্ছে।

নদী ভূ-ভাগকে দ্বিখণ্ডিত করার মাধ্যমে জনপদকেও দ্বিখণ্ডিত করে থাকে। নদীতে সেতু নির্মাণের মাধ্যমে দ্বিখণ্ডিত জনপদের মিলন ঘটানো হয়। পদ্মা নদীর মাধ্যমে বাংলাদেশের খুলনা ও বরিশাল বিভাগ এবং ঢাকা বিভাগের বৃহত্তর ফরিদপুর জেলা বাংলাদেশের মূল ভূ-ভাগ থেকে বিচ্ছিন্ন। নদীতে সেতু নির্মাণের ফলে জন ও পণ্য চলাচল দ্রুততর হয় এবং অর্থনৈতিক কর্মকাণ্ড প্রসারের মাধ্যমে অবহেলিত জনগোষ্ঠীর আর্থ-সামাজিক অবস্থার উন্নয়ন ঘটে। এ বাস্তবতাকে উপলব্ধি করে বিএনপি ও আওয়ামী লীগ উভয় সরকারই পদ্মা সেতু নির্মাণে উদ্যোগী হয়। বিএনপি ক্ষমতাসীন থাকাবস্থায় ২০০৪ সালে জাপানের আন্তর্জাতিক সাহায্য সংস্থা (জাইকা) সেতুর সম্ভাব্যতা যাচাই করে তিনটি সংযোগস্থলের মধ্যে মাওয়া-জাজিরা সংযোগ স্থলটিকে সেতু নির্মাণের জন্য উপযুক্ত বিবেচনায় প্রতিবেদন দাখিল করে। তখন এ সেতুর সম্ভাব্য ব্যয় ধরা হয়েছিল ১২০ কোটি ডলার। সেনাসমর্থিত তত্ত্বাবধায়ক সরকার ক্ষমতায় থাকাকালীন জাতীয় অর্থনৈতিক পরিষদের নির্বাহী সভায় (একনেক) প্রকল্পটি অনুমোদিত হয় এবং ব্যয় ধরা হয় ১৪৭.২৭ কোটি ডলার। অতঃপর ৯ম জাতীয় সংসদ নির্বাচন-পরবর্তী আওয়ামী লীগ ক্ষমতাসীন হলে ২০০৯ সালে এশীয় উন্নয়ন ব্যাংকের (এডিবি) অর্থায়নে পদ্মা সেতুর নকশা প্রণয়ন করা হয়। সে সময় সেতুটির নির্মাণ ব্যয় নির্ধারণ করা হয় ১৮০ কোটি ডলার, যা পরে বেড়ে ২৬০ কোটি ডলার এবং অবশেষে অক্টোবর ২০১০ সালে ২৯০ কোটি ডলারে উন্নীত হয়।
পদ্মা সেতু প্রকল্পে বিশ্বব্যাংক ১২০ কোটি ডলার, এডিবি ৬১ কোটি ডলার, জাইকা ৪০ কোটি ডলার এবং ইসলামী উন্নয়ন ব্যাংক (আইডিবি) ১৪ কোটি ডলার সর্বমোট ২৩৫ কোটি ডলার ঋণ প্রদানের প্রতিশ্রুতি প্রদান করে চুক্তিবদ্ধ হয়। অবশিষ্ট অর্থ দেশীয়ভাবে জোগান দেয়ার ব্যবস্থা করা হয়। পদ্মা সেতু প্রকল্পে দাতা সংস্থাসমূহ যথা- বিশ্বব্যাংক, এডিবি, জাইকা ও আইডিবি’র ঋণের ওপর সুদের হার ধার্য করা হয়েছিল যথাক্রমে ০.৭৫, ১.০৫, ০.০১ ও ৩.০০ ভাগ হারে।

পদ্মা সেতু প্রকল্পটি প্রাথমিক পর্যায়ে থাকাকালীন এডিবি প্রধান ঋণদাতার ভূমিকায় অবতীর্ণ হয়। পরে আওয়ামী লীগ ক্ষমতাসীন হওয়ায় জনৈক উপদেষ্টা প্রভাব খাটিয়ে বিশ্বব্যাংককে প্রধান ঋণদাতার ভূমিকায় অবতীর্ণ করান এবং বিশ্বব্যাংকের উদ্যোগেই ওই উপদেষ্টাকে এ সেতুর সততা উপদেষ্টা (ইন্টিগ্রিটি অ্যাডভাইজার) হিসেবে নিয়োগ দেয়া হয়। এ উপদেষ্টা প্রকল্প বাস্তবায়ন সংক্রান্ত কোর কমিটির সভাপতির দায়িত্বও পালন করে আসছিলেন। প্রকল্পটিতে বিশ্বব্যাংক অথবা বাংলাদেশের পক্ষ থেকে কোন ধরনের অনিয়ম বা দুর্নীতি হয়ে থাকলে তা দেখার দায়িত্ব ছিল এ সততা উপদেষ্টার। তিনি তার দায়িত্ব সঠিকভাবে পালন করে থাকলে কেন আজ বিশ্বব্যাংক ঋণচুক্তি বাতিল করল? এর জবাব কি তিনি দিয়েছেন? আর না দিয়ে থাকলে এর দায়ভার কি তিনি এড়াতে পারেন? বাংলাদেশের কিছু ব্যক্তি কানাডীয় পরামর্শক প্রতিষ্ঠান এসএনসি-লাভালিনের কাছে ঘুষ দাবি করার কারণে বিশ্বব্যাংক সেপ্টেম্বর, ২০১১ সালে দুর্নীতির অভিযোগে প্রকল্পটিতে অর্থায়ন স্থগিত ঘোষণা করে দুর্নীতির সঙ্গে সংশ্লিষ্ট ব্যক্তিদের বিরুদ্ধে ব্যবস্থা নেয়ার জন্য সরকার বরাবর দু’দফা পত্র দেয়। কিন্তু বিশ্বব্যাংকের অভিযোগ অনুযায়ী বাংলাদেশ দুর্নীতি সংশ্লিষ্ট ব্যক্তিদের বিরুদ্ধে ব্যবস্থা না নেয়ায় জুন, ২০১২ সালে তাদের কাছে দুর্নীতির বিশ্বাসযোগ্য প্রমাণ রয়েছে- এ বিবৃতি প্রদান করে পদ্মা সেতু নির্মাণে বাংলাদেশের সঙ্গে চুক্তি বাতিলের ঘোষণা দেয়। বিশ্বব্যাংকের এ ঘোষণার পর এডিবিও বিশ্বব্যাংকের পথ অনুসরণ করে। জাইকা ও আইডিবি এখনও ঋণ প্রত্যাহার সংক্রান্ত চূড়ান্ত ঘোষণা না দিলেও সরকার দুর্নীতির দায়ে অভিযুক্ত ব্যক্তিদের বিরুদ্ধে কী ধরনের ব্যবস্থা নেয় তা গভীরভাবে পর্যবেক্ষণ করছে।

বিশ্বব্যাংক পদ্মা সেতু সংক্রান্ত ঋণচুক্তি বাতিলের পর সরকারের পক্ষ থেকে বিকল্প অর্থায়নসহ নিজস্ব অর্থায়নে পদ্মা সেতু নির্মাণের প্রত্যয় ব্যক্ত করা হয়েছে। বিকল্প অর্থায়নে পদ্মা সেতু নির্মাণ করা হলে নির্দ্বিধায় বলা যায়, ঋণের সুদের হার বিশ্বব্যাংক ও এর সহযোগী ঋণদাতাদের চেয়ে তুলনামূলকভাবে অনেক বেশি হবে।
বলতে দ্বিধা নেই যে, বিশ্বব্যাংক পুঁজিবাদী রাষ্ট্রগুলোকে প্রতিনিধিত্ব করে এবং এ সংস্থা থেকে ঋণ নিয়ে এর শর্ত মেনে চলে এ পর্যন্ত স্বল্পোন্নত বা উন্নয়নশীল কোন দেশ আত্মনির্ভরশীল হতে পেরেছে এমন উদাহরণ আমাদের সামনে নেই। বিশ্বব্যাংকের ঋণের সুদের হার কম হলেও প্রকল্প ব্যয় নিজস্ব অর্থে বাস্তবায়নাধীন প্রকল্পের চেয়ে ২০ থেকে ৪০ ভাগ বেশি হয়ে থাকে। এ প্রকল্প ব্যয়ের সিংহভাগই বিশ্বব্যাংকের ওপর আধিপত্য বিস্তারকারী পুঁজিবাদী রাষ্ট্রগুলোর পরামর্শকদের পকেটে ঢোকে। প্রকল্পের সঙ্গে এমন অনেক পরামর্শক যুক্ত করে দেয়া হয় যা প্রকল্পের অর্থনৈতিক বাস্তবতার সঙ্গে সম্পর্কিত নয় এবং এসব পরামর্শকের প্রতিবেদন পড়ার ফুরসত সংশ্লিষ্ট মন্ত্রণালয়ের মন্ত্রী বা সচিবের হয় কি-না সে বিষয়ে সংশয় রয়েছে।

সরকারের পক্ষ থেকে নিজস্ব অর্থায়নে পদ্মা সেতু নির্মাণের ঘোষণা এলে এ বিষয়ে দেশবাসীর মধ্যে মিশ্র প্রতিক্রিয়া পরিলক্ষিত হয়। অনেকের মতে, নিজস্ব অর্থায়নে করতে পারলে আমরা বিশ্বের দরবারে নিজেদের আত্মমর্যাদাশীল জাতি হিসেবে প্রতিষ্ঠিত করতে পারব। আবার অনেকের মতে, নিজস্ব অর্থায়নে এ ধরনের বড় প্রকল্পের বাস্তবায়ন আমাদের পক্ষে আদৌ সম্ভব নয়।
বিশ্বব্যাংকের বৈরী আচরণে ভুক্তভোগী মালয়েশিয়া ও মিসরের দিকে তাকালে আমরা দেখতে পাই, বিশ্বব্যাংকের ঋণ প্রত্যাহার তাদের নিজস্ব অর্থায়নে প্রকল্প বাস্তবায়নে এবং আত্মনির্ভরশীলতার পথে বাধা হয়ে দাঁড়ায়নি। এক্ষেত্রে তাদের সফলতার পেছনে যে শক্তিটি কাজ করেছে সেটি হচ্ছে জাতীয় ঐকমত্য। এ বিষয়ে আমাদের যদি প্রশ্ন করা হয়- আমরা আমাদের জাতীয় বিভিন্ন বিষয়ে ঐকমত্যে পৌঁছাতে পেরেছি কি-না, সম্ভবত এর উত্তরের জন্য কোন গবেষণার প্রয়োজন হবে না এবং প্রশ্নটির উত্তর আমাদের সবার সামনে সদা ভাস্বর।

বর্তমানে আমাদের সামনে যেসব জাতীয় গুরুত্বপূর্ণ বিষয় রয়েছে তার মধ্যে অন্যতম হচ্ছে জাতির পিতা, স্বাধীনতার ঘোষক, প্রকৃত যুদ্ধাপরাধীদের বিচার ও তত্ত্বাবধায়ক সরকার ব্যবস্থা। বর্তমান সরকারের পক্ষ থেকে যদিও জাতীয় এসব বিষয়ের সাংবিধানিক ও আইনগত সমাধান দেয়ার প্রয়াস নেয়া হয়েছে কিন্তু এসব বিষয়ে জাতি যে দ্বিধাবিভক্ত তা স্পষ্টতই প্রতিভাত।
পদ্মা সেতু প্রকল্প বিষয়ে জাতিকে ঐক্যবদ্ধ করা গেলে নিঃসন্দেহে বলা যায়, নিজস্ব অর্থায়নে এ সেতু এবং নদী শাসন সংক্রান্ত প্রকল্প বাস্তবায়ন সম্ভব। এক্ষেত্রে প্রকল্পের প্রাক্কলিত ব্যয় বর্তমান ২২ হাজার কোটি টাকা থেকে হ্রাস পেয়ে ১৫-১৬ হাজার কোটি টাকার মধ্যে সীমাবদ্ধ থাকবে মর্মে সমীক্ষকদের বিশ্বাস। কিন্তু নিজস্ব অর্থায়নে বাস্তবায়ন করতে হলে জাতীয় ঐক্যের পাশাপাশি সরকারকে যেসব বিষয়ে অঙ্গীকারবদ্ধ থাকতে হবে তা হচ্ছে- বিশ্বব্যাংকের পত্রে উল্লিখিত যাদের দুর্নীতির অভিযোগে সরকার কর্তৃক পদক্ষেপ না নেয়ায় ঋণচুক্তি বাতিল করা হল তাদের বিরুদ্ধে ব্যবস্থা গ্রহণ বিষয়ে দেশবাসীকে নিশ্চিত করা, নিজস্ব অর্থে প্রকল্পটি বাস্তবায়ন করা হলে কোন ধরনের দুর্নীতি না হওয়ার বিষয়ে দেশবাসীকে আশ্বস্ত করা এবং যোগ্য, দক্ষ, মেধাবী ও সৎ কর্মকর্তার সমন্বয়ে পদ্মা সেতু প্রকল্প সংক্রান্ত সামগ্রিক কর্মকাণ্ড পরিচালনা করা। তাছাড়া সরকারের স্বচ্ছতার বিষয়টি নিশ্চিত করার স্বার্থে অবশ্যই বিশ্বব্যাংকের পত্রদ্বয়ের বিষয়বস্তু জনসম্মুখে প্রকাশ করা আবশ্যক।

বিশ্বব্যাংকের দুর্নীতি সংক্রান্ত অভিযোগ বিবেচনায় নিলে প্রতীয়মান হয় এর সঙ্গে মুষ্টিমেয় লোক জড়িত। তাই আজ দেশবাসীর প্রশ্ন, মুষ্টিমেয় লোকের দুর্নীতির জন্য কেন দেশের মর্যাদা ক্ষুণ্ন হবে এবং কেন এর দায়ভার দেশের ১৬ কোটি মানুষকে বহন করতে হবে?
পদ্মা তুমি অনাদিকাল থেকে মানুষের পাপ মোচন করে আসছ। পদ্মা আজ তোমার বুকে সেতু নির্মাণ নিয়ে দুর্নীতির সমার্থক পাপের তীর তোমার দিকে। তুমি এ যাবৎকাল সব ধরনের পাপ ও পঙ্কিলতাকে ধুয়েমুছে পূতপবিত্র করেছ। রাজনীতির কূটচালে উজানে পানি প্রত্যাহার ও ভাটিতে পলি জমায় পূর্বের খরস্রোতা রূপ হারিয়ে তোমার প্রবাহ আজ বিভিন্ন জায়গায় ক্ষীণতর। তোমার নাব্যতা হ্রাস পাওয়ায় তুমি তোমার ধারাবাহিক বহতা হারাতে বসেছ। বহতা হারালে কিভাবে তুমি আবর্জনা ও বর্জ্য বহন করে সাগরে নিক্ষেপ করবে? আর কিভাবেই বা তোমার ধর্ম অক্ষুণ্ন রাখবে? তোমার পানি পরিশুদ্ধির ক্ষমতার বিষয়ে যারা ধর্মান্ধ, তোমাকে নিয়ে কি কঠিন খেলায় না তারা মত্ত। ‘দশজনে পাপ করে আর একজনে পুড়ে মরে’- এ বচনটি তোমার ক্ষেত্রেই সত্য হতে চলল। আজ কলঙ্ক তথা পাপের তিলক তোমার কপালে। তাই তো বলি, পদ্মা তোমার পাপ কে মোচন করবে?
(পদ্মা নিয়ে কত কথাই না হচ্ছে। পদ্মা সেতু এদেশের একটি ভবিষ্যত। এই সেতু বাস্তবায়নের ওপর নির্ভর করছে দেশে অর্থনীতির একটি বৃহৎ অংশ। আর তাই পদ্মা নিয়ে কত কথার একটি বিশেষ নিবন্ধ সে বিবেচনায় এনে প্রকাশ করা হলো।)

# ইকতেদার আহমেদ : সাবেক জজ ও সাবেক রেজিস্ট্রার, সুপ্রিমকোর্ট
iktederahmed@yahoo.com


সতর্কবার্তা:

বিনা অনুমতিতে দি ঢাকা টাইমস্‌ - এর কন্টেন্ট ব্যবহার আইনগত অপরাধ, যে কোন ধরনের কপি-পেস্ট কঠোরভাবে নিষিদ্ধ, এবং কপিরাইট আইনে বিচার যোগ্য!

বিষয়:
August 6, 2012 তারিখে প্রকাশিত

আপনার মতামত জানান -

Loading Facebook Comments ...


94 জন মন্তব্য করেছেন

  • Pingback: Protein Supplements

  • Pingback: Rhett Codispot

  • Pingback: Charles Wish

  • Pingback: girls

  • Pingback: check my site

  • Pingback: Vigrx Review

  • Pingback: check my source

  • Pingback: dancehall

  • Pingback: Guatemala

  • Pingback: arkadaş bul

  • Pingback: panic attack vs anxiety attack

  • Pingback: music producers

  • Pingback: Automotive Forum

  • Pingback: calaguas tour

  • Pingback: NETWORK MARKETING

  • Pingback: buy android tablet

  • Pingback: SEND OUT CARDS SCAM

  • Pingback: Sponsor TV Show

  • Pingback: Welcome to My Blog

  • Pingback: Wedding rings

  • Pingback: alcohol

  • Pingback: forex

  • Pingback: mobile car repairs Cheadle

  • Pingback: how to make money online

  • Pingback: Why Not Try This Out

  • Pingback: adversity

  • Pingback: Click Here

  • Pingback: Look At This Site

  • Pingback: You Can Check Here

  • Pingback: You Could try these out

  • Pingback: Look These Up

  • Pingback: Pop Over Here

  • Pingback: Browse Around This Website

  • Pingback: หอพักโชคชัย 4

  • Pingback: cinema

  • Pingback: tommy belesis

  • Pingback: oyunlar

  • Pingback: Luciano Schoenborn

  • Pingback: Merlin Darakjian

  • Jamie Seegmiller

    i just joined squidoo…where can i insert my links or banners on my lens for getting traffic to my other sites?.

  • hip

    Wow! This could be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Basically Magnificent. I’m also an expert in this topic therefore I can understand your effort.

  • seo in Canterbury

    I would like to thnkx for the efforts you’ve put in writing this blog. I’m hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming as well. Actually your creative writing skills has encouraged me to get my own blog now. Actually the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  • Cheat Codes

    Hello there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m definitely enjoying your blog and look forward to new posts.

  • Nike Sko

    Hey there would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m planning to start my own blog soon but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

  • Fußballwetten gewinnen

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web smart so I’m not 100% sure. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Many thanks

  • custom made

    Hello, i believe that i noticed you visited my blog thus i came to “go back the choose”.I am attempting to find issues to enhance my website!I guess its ok to make use of a few of your ideas!!

  • louis vuitton handbags

    Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly helpful & it helped me out much. I am hoping to offer one thing back and aid others such as you helped me.

  • global warming

    Hi there this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

  • buy facebook likes

    Hi there! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a outstanding job!

  • Ottawa trucks

    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Kudos

  • Xtreme Fuel Treatment

    Valuable information. Lucky me I found your website by accident, and I’m shocked why this accident did not happened earlier! I bookmarked it.

  • seo mexico best

    You can definitely see your enthusiasm in the work you write. The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always follow your heart.

  • life coaching

    whoah this blog is excellent i love reading your articles. Keep up the good work! You know, lots of people are looking around for this info, you can help them greatly.

  • video game releases

    Its such as you learn my thoughts! You appear to know a lot approximately this, like you wrote the ebook in it or something. I think that you could do with a few % to power the message house a bit, but instead of that, this is wonderful blog. A fantastic read. I will definitely be back.

  • mi hotels

    Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is wonderful, as well as the content!

  • commercial property listings

    Hello! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You have done a outstanding job!

  • magento performance optimization

    Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely overwhelmed .. Any suggestions? Many thanks!

  • search engine optimization

    Can I simply say what a reduction to find someone who actually is aware of what theyre talking about on the internet. You definitely know the best way to bring a problem to gentle and make it important. More folks need to read this and understand this facet of the story. I cant believe youre not more fashionable since you definitely have the gift.

  • internet business

    Does your site have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it grow over time.

  • weight lose information

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you really know what you’re talking about! Bookmarked. Kindly also visit my website =). We could have a link exchange agreement between us!

  • Car Insurance

    I precisely wanted to thank you very much again. I am not sure the things I might have created in the absence of the entire ways shown by you directly on this field. It was before the troublesome problem in my opinion, nevertheless spending time with the very professional approach you dealt with the issue made me to jump for delight. Now i’m grateful for this help and in addition trust you are aware of a great job you have been doing training people today via a web site. I’m certain you have never got to know all of us.

  • ways to

    We stumbled over here from a different web address and thought I should check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to finding out about your web page for a second time.

  • presentation training

    Nice post. I used to be checking continuously this blog and I am inspired! Very useful info particularly the closing phase :) I take care of such info much. I used to be seeking this certain information for a very long time. Thank you and best of luck.

  • destapes

    I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days..

  • creative

    After examine a few of the blog posts on your website now, and I really like your means of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site listing and will likely be checking again soon. Pls take a look at my web site as properly and let me know what you think.

  • San Ramon CA Dental Implants

    Good day! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

  • IPL treatments

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Many thanks!

  • looking for some alone time

    Its like you read my thoughts! You seem to know so much about this, such as you wrote the ebook in it or something. I think that you simply can do with a few percent to drive the message home a bit, but instead of that, that is excellent blog. A great read. I will definitely be back.

  • centralrenewables

    Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations?

  • trading for beginners

    I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m looking to create my own blog and would like to know where u got this from. thank you

  • Psychology

    Please let me know if you’re looking for a writer for your blog. You have some really great posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Thank you!

  • LCD TV

    hello!,I really like your writing very so much! share we be in contact more about your post on AOL? I need a specialist in this space to resolve my problem. Maybe that’s you! Looking ahead to see you.

  • free divorce records

    Spot on with this write-up, I truly assume this web site wants way more consideration. I’ll most likely be once more to learn much more, thanks for that info.

  • battlefield 3 strategy

    I do enjoy the manner in which you have presented this specific difficulty and it really does present us a lot of fodder for thought. However, through what precisely I have seen, I just hope as other feed-back pack on that people today stay on issue and in no way get started on a soap box associated with the news du jour. Anyway, thank you for this exceptional piece and while I can not necessarily go along with it in totality, I respect your standpoint.

  • generate free mlm leads

    Thank you so much for giving everyone such a superb possiblity to read articles and blog posts from this blog. It is always so pleasurable and packed with a great time for me personally and my office friends to search your web site nearly thrice in a week to read the new stuff you will have. Of course, we are usually contented for the dazzling methods served by you. Certain 3 tips in this post are in reality the very best I have had.

  • bigcat

    I have to express appreciation to this writer for bailing me out of such a difficulty. As a result of looking out through the search engines and getting thoughts that were not pleasant, I was thinking my entire life was gone. Being alive without the presence of approaches to the difficulties you have fixed all through your posting is a crucial case, as well as ones that would have in a negative way affected my career if I had not discovered the blog. Your actual training and kindness in handling all the things was valuable. I don’t know what I would’ve done if I hadn’t come upon such a point like this. I can also now look forward to my future. Thanks for your time very much for this high quality and sensible help. I won’t hesitate to endorse the website to any individual who needs to have guidelines about this matter.

  • bizmasteronline.com

    I used to be suggested this website via my cousin. I’m not sure whether this post is written through him as nobody else understand such exact approximately my trouble. You’re incredible! Thanks!

  • solar panel installers

    Hello! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.

  • Gaynelle Toulson

    It’s an interesting approach. I commonly see unexceptional views on the subject but yours it’s written in a very pretty unusual fashion. Surely, I will revisit your internet site for additional information.

  • jobs in baton rouge

    You made certain fine points there. I did a search on the issue and found most folks will consent with your blog.

  • Miranda Poli

    wtf?! Do not end FaceBook please! We appreciate FaceBook, so please don’t end FACEBOOK! :’(

  • landscaping denver

    Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one? Thanks a lot!

  • origami folding ceremony brief history

    It’s appropriate time to make some plans for the longer term and it is time to be happy. I have read this post and if I could I want to recommend you some interesting issues or advice. Maybe you can write next articles referring to this article. I desire to read more things approximately it!

  • Carbon Price

    Heya! I’m at work browsing your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

  • comcast tallahassee

    I simply could not leave your web site before suggesting that I really loved the usual information an individual supply to your visitors? Is going to be again frequently in order to investigate cross-check new posts

মন্তব্য লিখতে লগইন করুন
Close You have to login

Login With Facebook
Facility of Account